Karin Nylund UppsalaDietisten dina behov styr - jag vägleder

IBS

IBS (Irritable Bowel Syndrome) är en så kallad funktionell tarmsjukdom, det innebär att besvären inte beror på någon infektion eller förändringar i tarmens uppbyggnad. Det finns flera olika faktorer som påverka symtomen vid IBS. Ofta fungerar inte tarmens motorik optimalt. När gas och avföring transporteras i tarmen tänjs den ut och personer med IBS tycks vara extra känsliga mot det tryck och reagerar med smärta från magområdet.

Vid IBS har man haft besvär från mage och tarm under en längre

tid.  Symptomen kännetecknas av exempelvis smärta, gaser,

uppkördhet, illamående, diarré eller hård mage/förstoppning

liksom ofullständig tarmtömning.

Känner du igen dessa symtom är det viktigt att du går till en

läkare för en diagnos och för att utesluta andra sjukdomar

och tillstånd.

IBS kan i dagsläget inte botas och det finns ingen behandling som är generell och lindrar symptomen hos alla. Det finns dock olika behandlingsformer som har effekt bl.a. kostomläggning, medicin, stresshantering, KBT och regelbunden motion.

FODMAP* (utredning & kostbehandling)

FODMAP är en kontrollerad utredning med syfte att ta reda på vad som orsakar just dina problem och därigenom uppnå symtomlindring. Målsättningen är också att hitta bra alternativ till de livsmedel du reagera på och ett hållbart sätt att äta över tid. För bra effekt krävs att kostomläggningen individanpassas. En helt FODMAP-fri kost är sällan nödvändig  för symtomlindring. FODMAP inte en diet som ska följas under lång tid då det kan leda till andra problem och/eller i värsta fall näringsbrister.

Behöver du hjälp?

Kontakta mig för ett första bedömningssamtal. Vill du sedan gå vidare anpassar vi upplägget beroende på din situation och dina besvär. Det kan exempelvis handla om behandlingens inriktning, omfattning och behandlingstidens längd.

*FODMAP: en akronym för Fermeterbara Oligo-, Di-, Monosackarinder & (And) Polyoler

Kålsängsgränd 10 C 752 51 Uppsala  Tel:  076 - 782 35 83                                                       Senast uppdaterad 2019-03-19

Made with Adobe Muse